stránky Asociace waldorfských škol České republiky
Waldorfské školy
hlavní pedagogika školy semináře odkazy kontakt waldorf 100
roh

Vydaná a přeložená literatura k waldorfské pedagogice (výběr)

(1) PUBLIKACE, KTERÉ SI MŮŽETE OBJEDNAT PŘÍMO U NÁS (obec@iwaldorf.cz):

Při odběru jakýchkoli pěti knih poštovné neplatíte.

Boettger, Ch. a kol.: Mediální pedagogika na waldorfských školách. Kurikulum a technické vybavení.
V této brožuře je představena praktická koncepce mediální pedagogiky, která respektuje a zohledňuje lidský vývoj a jeho jednotlivé fáze ve smyslu waldorfské pedagogiky. Vychází ze zkušeností, které waldorfská pedagogika nashromáždila za sto let své existence, aplikuje je na nové oblasti života a tyto znalosti neustále dál rozvíjí.
AWŠ ČR 2022. Brož., 100 Kč.


Götte, W.M. a kol.: Vývojové úkoly a kompetence ve vzdělávacím plánu waldorfských škol.
Otázka, proč by měl člověk vůbec rozvíjet právě určité kompetence, se ve waldorfské pedagogice nedá zodpovědět požadavky hospodářství nebo vzdělávací politiky. Správná hlediska pro volbu kompetencí musejí vyplývat ze samotného rozvoje lidské individuality.
AWŠ ČR 2022. Váz., 382 stran, 275 Kč.


Steiner, Rudolf: Výchova a vyučování na základě poznání člověka.
Hluboké podněty pro pedagogickou práci s všeobecnou naukou o člověku (viz níže) a pro meditativní práci učitelů waldorfských škol. (GA 302a) AWŠ ČR 2020. Váz., 260 Kč.

Hübner, Edwin a kol.: Gawan 2.0. Vědomý vztah k médiím a waldorfská pedagogika.
Hlavní rysy waldorfské pedagogiky ve vztahu k médiím. AWŠ ČR 2020. Brož., 50 Kč.

Hübner, Edwin a kol.: Gawan 2.1. Průvodce rodičů po mediální džungli.
Praktické rady pro rodinnou výchovu ve vztahu k médiím, vycházející z principů waldorfských škol. AWŠ ČR 2020. Brož., 50 Kč.

Steiner, Rudolf: Utváření vyučování na základě poznání člověka.
Další impulsy k prohloubení pedagogické praxe waldorfské školy. (GA 302) AWŠ ČR 2018. Váz., 250 Kč.

Steiner, Rudolf: Anthroposofie a pedagogika. Články z let 1919-1924.
Velice jasné shrnutí základních východisek a klíčových rysů waldorfské školy. AWŠ ČR 2014. Brož., 75 Kč.

Selg, Peter: Duchovní jádro waldorfské školy.
Velice aktuální a obsáhlá veřejná přednáška o kořenech waldorfské pedagogiky. AWŠ ČR 2011. Brož., 75 Kč.
( rozebráno )

Steiner, R.: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Opherus 2003. Váz., 200,- Kč.
Steiner, R.: Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika. Opherus 2003. Váz., 200,- Kč.
( rozebráno; připravujeme 2.vydání )
Steiner, R.: Waldorfská pedagogika. Seminární hodiny. Opherus 2006. Váz., 200,- Kč.
( rozebráno; připravujeme 2.vydání )
Tři základní cykly přednášek k waldorfské pedagogice. (GA 293; GA 294; GA 295)

Steiner, R.: Výchova dítěte a metodika vyučování. Baltazar 1993. Váz., 100,- Kč.
( rozebráno )

Steiner, R.: Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. AWŠ ČR, 2007. Brož., 50,-Kč.
Základní text k celostnímu pojetí vztahu dítěte a učitele ve waldorfské pedagogice.
( rozebráno )

Steiner, R.: Hlavní body sociální otázky. Baltazar 1993. Váz., 100,- Kč.
Širší rámec pedagogiky v hlubokém pojetí sociální trojčlennosti.

Steiner, R.: Praktický výcvik myšlení. Baltazar 1993. Brož., 30,- Kč.
Útlá knížečka praktických cvičení bdělé, pozorné vnímavosti pro každý den.

Lievegoed, Bernard C.J.: Vývojové fáze dítěte. Baltazar 1992. Brož., 90,- Kč.
Skutečně nezbytné základy vývojové psychologie pro učitele a vychovatele.

Heydebrand, Caroline von: O duševní podstatě dítěte. Baltazar 1993. Brož., 80,- Kč.
Vnímavý průvodce světem dítěte pro rodiče, vychovatele i učitele.

Schwartz, Eugene: Příručka pro přežití waldorfského učitele. AWŠ ČR, 2008. Brož., 100,-Kč.
Pedagogicky velmi podnětné dialogy z pera zkušeného amerického waldorfského učitele.
( rozebráno )

Wilhelm Schneider: Ti, kdož hledali ducha a Boží přátelé. Baltazar 1993. Brož., 50,- Kč.
Historické obrazy evropských duchovních kořenů.


V edici Studijní texty českého waldorfského semináře:

Dostal, Jan: Život s duchem jazyka
1.díl: O jazyku, řeči a mluvě všeobecně a o češtině zvlášť. Opherus 2007. Brož., 60,- Kč.
2.díl: O básních a jak je číst, prožívat a psát. Opherus 2008. Brož., 60,- Kč.
Hluboký vhled do českého jazyka se mimo jiné opírá o vynikající práce jednoho z největších znalců češtiny – Pavla Eisnera.

Dostal, J.; Steiner R.: Tvořivá řeč a cvičení výslovnosti pro rozvoj tvořivé řeči. Opherus 2022 (2. vydání). Brož., kapesní formát, 108 stran, 100,- Kč.
Touto knihou je položen základní kámen k umění tvořivé řeči v českém jazyce. Zároveň obsahuje i původní německá cvičení vytvořená Rudolfem Steinerem.


NOVÉ KNIHY vydané v rámci grantu ESF (2010-2013):

Frans Carlgren, Arne Klingborg: Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Obrazy ze světového hnutí waldorfských škol.
Doplněné a aktualizované druhé české vydání tohoto jedinečného průvodce světem waldorfských škol.
( rozebráno )

Alain Denjean: Výuka cizích jazyků v praxi waldorfské školy.
Cizí jazyky nám vůbec nemusí být cizí. Celostní pojetí výuky cizích jazyků může vést člověka k životu s duchem jazyka.

Ron Dunselman: Namísto já. Omamné drogy a jejich působení na člověka
Velice obsáhlá, detailní fenomenologie působení drog na podstatu lidství a její vývoj se opírá o hluboké pojetí anthroposofické nauky o člověku.

Erika Dühnfort, Ernst-Michael Kranich: Psaní a čtení na počátku waldorfské školy. Jeho význam pro učení a vývoj dítěte.
Proč děti mohou s chutí psát? A číst s porozuměním i se zájmem, ba s nadšením?
( rozebráno )

Hermann Koepke: Tři stupně ve vývoji školního dítěte. Sedmý, devátý a dvanáctý rok života z hlediska waldorfské pedagogiky. Praktické podněty pro rodiče a pedagogy
Tři přelomová období ve vývoji dítěte ve srozumitelných pedagogických obrazech a v širokých souvislostech vývoje člověka.
( rozebráno )

Ernst-Michael Kranich: O podstatě zvířat. Úvod do goetheanistické zoologie.
Pronikavé fenomenologické pozorování zvířecí říše umožňuje dnešnímu člověku, aby ji pochopil mnohem hlouběji, než bývá obvyklé.

Tobias Richter (ed.): Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy.
Integrální dílo, které velmi podrobně a na vysoké odborné úrovni přibližuje celostní pedagogické intence a metodicko-didaktické nástroje waldorfských škol.
( rozebráno )

Ernst Schuberth: Matematika na počátku waldorfské školy. Její výstavba a odborné základy.
Proč mohou mít děti rády matematiku? A počítat, až jim zčervenají tváře?


(2) DALŠÍ PUBLIKACE K WALDORFSKÉ PEDAGOGICE (lze objednat např. u příslušných nakladatelství)

Baur, Alfred: Léčebná síla hlásek a vliv Loga. Základy chirofonetiky. Chirofonetická asociace 2007.
Boogerd, Cornelis: Éterné tělo ve výchově malých dětí. Fabula 2009.
Brakel, Johannes F.; Grohmann, Gerbert: Sloni, vlaštovky a delfíni. Jak žijí zvířata. Fabula 2010.
Buermann, Uwe: Jak (pře)žít s médii. Fabula 2009.
Eller, Helmut: Čtyři temperamenty. Příručka pro školu i život. Fabula 2011.
Felber, Rosmarie; Reinhold, Susanne; Stückert, Andrea: Muzikoterapie. Terapie zpěvem. Fabula 2005.
Goebel, Wolfgang; Glöckler, Michaela: Hovory o dětech. Medicínsko-pedagogický rádce. WaldPress 2012.
Goethe, Johann W.: Smyslově morální účinek barev. Fabula 2004.
Hradil, Radomil (ed.): Výchova a zdraví našich dětí. Fabula 2011.
Poppelbaum, Hermann: Člověk a zvíře. Akademie sociálního umění Tabor 2004.
Pleštil, Dušan: Okem ducha. Živá příroda v přírodovědných spisech J.W.Goetheho. Oikoymenh 2006.
Ronovský, Vít: Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky. Fabula 2011.
Seiler-Hugova, Ueli: Barvy - vidět, prožívat, rozumět. WaldPress 2009.
Seiler-Hugova, Ueli: Integrální nauka o hvězdách. WaldPress 2010.
Smolková, Táňa: Dítě v úctě přijmout... Vzdělávací program waldorfské mateřské školky. Maitrea 2007.
Smolková, Táňa: Na cestě od lilie k růži. Maitrea 2009.
Soesman, Albert: Dvanáct smyslů. Brány duše. Fabula 2009.
Steiner, Rudolf: Eurytmie jako viditelný zpěv. Fabula 2012
Steiner, Rudolf: Eurytmie jak viditelná mluva. Fabula 2008
Steiner, Rudolf: Filosofie svobody. Poznání 2010.
Steiner, Rudolf: Má cesta životem. Michael 2000.
Steiner, Rudolf: Tajemství barev. Fabula 2005.
Streit, Jakob: A bylo světlo. Od stvoření světa k arše Noemově. Fabula 2010.
Streit, Jakob: Proč děti potřebují pohádky. Fabula 2003.
Woitinas, Siegfried: Indigové děti. Fabula 2004.
Zuzák, Tomáš: Hledání vztahu jako základ pedagogiky. Fabula 2004.


(3) DALŠÍ PŘEKLADY A TEXTY (obvykle dostupné v elektronické podobě):

Glöcklerová, M., Goebel, W.: Co je to waldorfská pedagogika.
Heydebrand, C.v.: Učební plán svobodných waldorfských škol.
Kolisko, E.: Obrazy o svobodné waldorfské škole.
Mackensen, M.v.: Výuka fyziky na waldorfské škole.
Mackensen, M.v.: Výuka chemie na waldorfské škole.
Steiner, R.: Poznání člověka a utváření vyučování.
Steiner, R. (Altehage, G.): K pedagogice v období střední školy.
Stockmeyer, K.: Učební plán pro waldorfské školy.
Stoeckli, T.: Pedagogika mládeže.
Wünsch, W.: Vyučování hudby na waldorfské škole.

Vznik waldorfské střední školy. Sborník z konference v St.Paul, USA 1995.
Waldorfská pedagogika a výzvy současného světa. Přepis panelové diskuse v Radiu Svobodná Evropa 16.1.1998


(4) DIPLOMOVÉ PRÁCE o waldorfské pedagogice (výběr):

Čáslavová, M.: Změna sociálního klimatu v klasických a alternativních třídách. PedF OU Ostrava 1995.
Dvořanová, D.: Vyučování geometrie na speciální waldorfské škole aneb od kreslení forem k Pythagorově větě. PedF UK Praha 2002.
Foltová, P.: Výchovné možnosti ve výuce v alternativních školách (výtvarná výchova ve waldorfské škole). PedF OU Ostrava 2002.
Hladíková D.: Vyučování matematiky na waldorfské škole. PedF UK Praha 1992.
Hvolka, B.: Waldorfská pedagogika - její utváření a situace u nás. PedF UK Praha 1994.
Kožušníková, H.: Vyučování němčiny na waldorfské škole. PedF UK Praha 2002.
Kubíková, E.: Alternativní - waldorfská škola v Příbrami. FF UK Praha 1994.
Kupková, M.: Srovnání obsahu a významu pracovního vyučování na škole waldorfského typu a tradičního typu. PedF OU Ostrava 1996.
Líbalová, M.: K problematice časového uspořádání vyučování waldorfské školy. PedF UK Praha 2002.
Macková, N.: Matematika ve waldorfské škole. PedF OU Ostrava1998.
Matějíčková, J.: Klima školy se zaměřením na waldorfskou školu. PedF MU Brno 1997.
Petrová, D.: Hodnocení žáků na waldorfské škole. FF UK Praha 2004.
Pleštil, D.: Vyučování přírodopisu na waldorfské škole. PřF UK Praha 1997.
Pytlíčková, H.: Pojetí člověka ve waldorfské pedagogice. PedF OU Ostrava 2002.
Sedláková, L.: Výuka anglického jazyka na waldorfské škole. FHS UP Pardubice 2002.
Smolka, I.: Návrh modelu české střední waldorfské školy. MÚVS ČVUT Praha 2001.
Smolková, T.: Vzdělávací program Waldorfská mateřská škola. FF UK Praha 2003.
Stoklasová, A.: Evaluace jako prostředek rozvoje školy. FF MU Brno 1997.
Svobodová, J.: Srovnání tvořivosti žáků na klasické a waldorfské škole. FF MU Brno 1999.
Škopek, K.: Svobodné waldorfské školství. VŠCHT Praha 1992.
Štverková, T.: Místo waldorfských škol v proudu transformace českého školství. PedF OU Ostrava 1997.
Vanclová, O.: Vyučování angličtiny na waldorfské škole, PedF UK Praha 2003.
Vaňková, S.: Steinerova pedagogická antropologie a škola waldorfského typu u nás (se zvláštním zřetelem na vývojové fáze dítěte) – pozorování v epochovém vyučování.Ostrava, PedF OU Ostrava1998.
Zdražil, T.: Vyučování dějepisu na waldorfské škole, FF UK Praha 1996.


(5) DŘÍVĚJŠÍ VYDÁNÍ, která již nejsou v prodeji:

Carlgren, Frans: Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Baltazar 1991.
Dostal, Jan: Tři kapitoly o Komenském. Ioanes 1996.
Grecmanová, H.; Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Hanex, Olomouc 1996.
Gruneliusová, E. M.: Výchova v raném dětském věku. Baltazar 1992.
Hofrichter, Hansjörg: Waldorf - jméno a jeho příběh. Vydal BFWS pro AWŠ ČR, Stuttgart 2004.
Kranich, E.-M.: Waldorfské školy. Opherus 2000.
Kolektiv autorů: Trojnost v ročním koloběhu. Práh 1992.
Kolektiv autorů Pedagogické sekce při Goetheanu: Utváření výuky v 1. až 8. třídě waldorfské školy. Ostravská univerzita 1998.
Koepke, Hermann: Devátý rok života. Strom, Praha 1998.
Křišťan, Pavel: Parsifal. Baltazar 1993.
Lindenberg, Christoph: Rudolf Steiner. Opherus 1998.
Pol, Milan: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Masarykova Univerzita Brno 1996.
Rýdl, Karel: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. SPN, Praha 1994.
Rýdl, K.: Reformní praxe v současných školských systémech. SPN, Praha 1990.
Steiner, Rudolf: Filosofie svobody. Baltazar 1991.
Steiner, R.: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Ioanes 1996.
Steiner, R.; Altehage, G. (ed.): K vývojovým fázím prvních tří sedmiletí. Opherus 2002.
Steiner, R.: Současný duchovní život a výchova. Studium (postupně vyšlo 14 samostatných sešitů s přednáškami).
Streit, Jakob: Proč děti potřebují pohádky. Baltazar 1992.
Zuzák, Tomáš: Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. PF OU, Ostrava 1998.

© AWŠ ČR 2008