![]() |
hlavní pedagogika školy semináře odkazy kontakt waldorf 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Waldorfské školy ve světěSpolečné principy a také shody ve vývojových zákonitostech vyvíjejícího se člověka, které neznají hranice kontinentů, dávají waldorfským školám všude na světě jistý společný základní ráz. Pedagogická práce však všude probíhá individálně. Aby dosáhla prožitkové sytosti a tím i účinnosti, nemůže být abstraktní, ale přímo a cíleně navazuje na konkrétní kulturní bohatství daného národa nebo dané oblasti. To waldorfským školám umožňuje, aby v nejrůznějších zemích a školských systémech přijímaly místní originální podobu. Podíváme-li se na mapu rozšíření waldorfských škol ve světě, zjistíme, že se jim nikdy nedařilo ve společenských systémech s totalitními rysy. Byly a jsou jakýmsi indikátorem svobody ve společnosti. Tak se téměř nevyskytují v islámském světě, žádná není v Bělorusku, byly zakázány ve fašistických zemích a také v České republice mohly waldorfské školy vznikat až po pádu komunistického režimu.
|